lördag 21 december 2013

Strumpor till jul

De senaste två månaderna har det blivit en hel del strumpor till mig själv. Saken är bara den att jag egentligen har varit tvungen att skriva på min uppsats. Men det är ju så mycket roligare att sticka strumpor.

I vänsta övre hörnet finns The Gray Lady, enkla och snabba strumpor i drops fabel. De var i herrstorlek och stickade på 2,25 mm. Jag gjorde om till dam och med stickor 2.5 mm. Inget svårt när det är slätstickning. Flätorna var så att man kunde sticka utan diagram och bara räknade varven. Precis vad jag behövde som avstressningsstickning mitt i uppsatsen. 

Till höger är mina julstrumpor, Nine-to-five, i Marks & Kattens Fame. Första gången jag stickade i det sockgarnet och det kändes lite strävt. Återstår att se hur bra det håller. Roligt att man plockade upp maskor från insidan istället för utsidan på hälen. Det blev en snygg detalj.

De härligt gröna är mina Tuath'an, ännu ett mönster av Samantha Holt. Inte alls lika bra skrivet som till The daughter heir så man fick tänka en del själv för att instruktionerna skulle gå ihop. Garnet är funny strumpf som jag fick i ett garnbyte i våras. Gröna tunna sockgarner kan vara riktigt svåra att få tag i och jag letar nu som en galning. Det sista paret är mina Elayne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar